donderdag 16 januari 2014

Tekst op hout

Tekst op hout zetten kan op verschillende manieren. Ik gebruik graag de volgende methode.... een print doordrukken op het hout en dan met een stift er over gaan.

1. Een groot dienblad heb ik eerst wit geschilderd.

2. Daarna een tekst afgeprint.  

3. Met een pen ga je over de tekst, goed duwen. Je ziet de tekst dan heel lichtjes op het hout staan. (als je klikt op de foto zie je het resultaat beter)

4. Dan met de stift (Deco painter matt van AVA) er over gaan.


Je kan eventueel zachtjes over de tekst schuren voor een wat 'versleten' effect.

Hier nog wat voorbeelden van dezelfde techniek. 



Wil je graag meer lezen over andere technieken voor tekst op hout, kijk dan ook even bij deze logjes:


Bedankt voor je bezoekje,
groetjes
Vanessa

29 opmerkingen:

  1. Echt wel een goede tip over die stift.. daar moet ik eens naar gaan zoeken. Dat van dat doordrukken van de tekst dat doe ik al, maar ik vul die letters dan later met acrylverf in.. maar dat is wel behoorlijk moeilijk! ( m'n ogen zijn ook niet zo goed meer! ;-) )
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik leer hier wat bij Vanessa...

    heel knap werk

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, mooi, mooi, Vanessa ! Heel knappe werkjes maak je !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie techniek Vanessa, deze kende ik nog niet, zo leuk om te zien hoe
    je van alles kunt decoreren op deze manier.
    Ziet er heel mooi uit.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh....ik wou toch echt dat je dichterbij woonde....was ik vast vaste klant :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat is een goeie tip, k heb ook nog zo'n dien'bakje' staan en is veel te grauw
    maar of ik dat ga kunnen dat is nog maar de vraag, k vrees dat het bevende letters zullen worden

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zou sjablonen gebruikt hebben, maar dit is eigenlijk een heel handige tip

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die dienbladen krijgen op die manier meer cachet. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap staaltje werk, je kan een (web)winkeltje beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoals je eht beschrijft is het super gemakkelijk, maar euhhh...
    ik krijg dat natuurlijk nooit zo mooi voor elkaar. Zeker niet als je met stift of pen die letters in die indruk moet gaan kleuren.
    Wat jij hier laat zien is werkelijk prachtig en ik vind het ontzettend
    knap dat je dit zo kan maken! Grote klasse en mijn dikke complimenten!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. je beschrijft het alsof het poepsimpel is, maar dat is het vast niet!
    én je moet er een vaste hand voor hebben! ;-))

    knap gedaan, vanessa!

    fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo doe je dat dus Vanessa en het resultaat is telkens weer schitterend.
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer geweldig mooie resultaten, goed gefröbeld Vanessa!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw wat mooi! Vooral de laatste 2 dienbladen vind ik prachtig!
    Heel leuk en leerzaam! ;-)
    Liefs Petr@

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer heel mooi...mij zou het niet lukken van die tekst er mooi op te krijgen...fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi gedaan...mij zou het niet lukken om die tekst er mooi op te krijgen..fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat ben jij een genie zeg ! Heel knap gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is klasse, ik geniet er van,
    maar het zit helaas niet in mijn vingers,

    lieve groeten,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat voor papier gebruik je om het door te drukken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Petra, ik gebruik hiervoor gewoon printpapier. grtjs, Vanessa

      Verwijderen
  20. Hallo Vanessa.
    Printpapier??
    Je bedoel gewoon witte A4tjes??
    Of carbon??

    Ik zou het ook graag willen doen, maar ik ben echt de beginner der beginners met dit. Kan wel heel goed portretten schilderen etc. maar die doordruk techniek wil ik graag iets meer over weten. Gewoon op je PC een tekst maken en hoppa uit die printer vandaan draaien??

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Printpapier??
    Bedoel je gewoon een wit a4tje die je hoppa uit je printer vandaan haal???
    Ik ben maar een leek hoor dus niet lachen als ik er dik vet naast zit nu...maar zou het heeeel graag willen proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Kim,
    Het is inderdaad gewoon wit printpapier. De teksten, sjablonen, transfers,... vind ik op internet, maar je kan ze uiteraard ook zelf maken als je wilt.
    Als je ook graag meer uitleg wil over de transfer methode uit mijn berichtje "tekst op hout (2)", laat maar weten, ik stuur je dan nog wat extra tips.
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  23. You are so creative, Vanessa!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi ...ziet er simpel uit maar snap iets niet je print je tekst en dan ga je met een stift over je geprinte tekst en dat drukt dan door? Of hoe moet je het juist doen dan, jouw creaties zien er keiknap uit....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kelly,
      Fijn om te horen dat je het mooi vind en dat je het zelf ook wil uitproberen.
      Ik gebruik deze methode voor kleinere werkjes. Je volgt met een pen de gedrukte tekst (dus over de letters gaan), hierbij oefen je een redelijke harde druk uit, zodat de tekst doordrukt op het hout. Let er wel op dat er geen blauw van de pen mee doordrukt. Maar dan moet je al heel hard duwen hoor :-). Daarna ga je met een stift over de tekst. Soms staat de tekst er maar heel lichtjes op en moet je goed in het licht gaan staan zodat je de letters mooi kan volgen.
      Ik gebruik tegenwoordg veel meer de volgende techniek:
      http://hetknussehoekje.blogspot.be/2014/02/tekst-op-hout-2.html.
      Mocht je zin hebben om dit eens te proberen...dit werkt namelijk veel beter als je met meer tekst en tekeningen wilt werken. Vraagt een beetje oefening, maar eens je er wat ervaring mee hebt, is het superleuk om te doen.
      Veel plezier met het uitproberen, en mocht je nog vragen hebben, laat maar weten, ik help je graag verder.
      Groetjes, Vanessa

      Verwijderen
  25. Hallo Kelly,
    Fijn om te horen dat je het mooi vind en dat je het zelf ook wil uitproberen.
    Ik gebruik deze methode voor kleinere werkjes. Je volgt met een pen de gedrukte tekst (dus over de letters gaan), hierbij oefen je een redelijke harde druk uit, zodat de tekst doordrukt op het hout. Let er wel op dat er geen blauw van de pen mee doordrukt. Maar dan moet je al heel hard duwen hoor :-). Daarna ga je met een stift over de tekst. Soms staat de tekst er maar heel lichtjes op en moet je goed in het licht gaan staan zodat je de letters mooi kan volgen.
    Ik gebruik tegenwoordg veel meer de volgende techniek:
    http://hetknussehoekje.blogspot.be/2014/02/tekst-op-hout-2.html.
    Mocht je zin hebben om dit eens te proberen...dit werkt namelijk veel beter als je met meer tekst en tekeningen wilt werken. Vraagt een beetje oefening, maar eens je er wat ervaring mee hebt, is het superleuk om te doen.
    Veel plezier met het uitproberen, en mocht je nog vragen hebben, laat maar weten, ik help je graag verder.
    Groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen